Sokan úgy gondolják, hogy ha már úgy alakult, a tanulót évismétlésre kell kötelezni. Hasznos számára mert még egy évig gyakorolja ami nehezen ment neki, elmélyül a tudása. Másik lehetőség, hogy nyaralás helyett készül a pótvizsgára. Az alábbi BSB-ben felvázoltam a digitális álomiskola jellemzőit. Itt nem lesz buktatás mert a növendékeket érdekelni fogja amit tanulnak és közös programok révén a gyerekek jobban összecsiszolódnak. Kevesebb lesz a magatartási okokra visszavezethető lemaradás.
Palatablet minden diáknak!
1. Minden tanuló kapjon egy célorintált tabletet.
Csak ezt viszi magával az iskolába nem a 15 kilós hátizsákot. Ezen van a letöltött napi tananyag és a megoldott lecke, teszt, kvíz. A táblagép a tankönyvek, a nagy hátizsák, ilyen-olyan füzetek, felszerelések árából fedezhető ill. alanyi jogon jár!
2. A tanuló nem száraz tankönyvből tanul.
Hanem letöltött médiából, amely tartalmaz szöveget, képet, hangot, filmet, animációt. A tanárok letölthetnek, a szerzők jóvoltából fokozatosan növekvő tananyag adatbázisból sokféle kapcsolódó elektronikus tananyagot, leckét, tesztet. Ezek az érintettek által pontozva, értékelve vannak. De maga a tanár is készíthet az osztályára leszabott digitális fejezetet.
3. Minden tanulót tanítsanak meg vakon billentyűzetet kezelni már kis iskolás kortól. Tanulja meg a keresők, wikipedia hatékony alkalmazását.
4. A mai, egyre csúnyábbá váló kézírás kialakulásának elejét kell vetni, a standard és esetleg más kézírás típusok gyakoroltatásával a hagyományos írásos kommunikáció érdekében.
( pl. A kézügyesség, finom kéz mozgás fejlesztése történhet rajz órán. )
5. Tanár és diák tanulja meg a médiák ( TV,rádió, internet) hasznos, szórakoztató, integrált használatát. Ismerje a korosztályának megfelelő műsorokat, blogokat. Tudjon műsort utólag letölteni, többször visszahallgatni, másokkal megvitatni.
6. Nem kell minden nap iskolába járni se a növendéknek se a tanárnak.
A tanár otthon multimédiás anyagot állít össze vagy az elektronikus leckéket értékel, naplót vezet, vagy a tanulókat kísér tömegsportra, edzésre, sportrendezvényre, művészeti foglalkozásra
, kirándulásra, színházba, múzeumba, könyvtári rendezvényre stb.
( A program lehet egyszerű: pl. közös séta, építkezés, piac megtekintése, közlekedés, tájékozódás gyakorlása stb. )
A tanár nem szakadhat szét! Munkáját asszisztens segíti. Ez lehet gyakornok, nagyobb diák, szülő, akinek egyik aznapi feladata pl. egy alsóst szolfézsra kísérni.
7. Középiskolákban újra be kell vezetni a „politechnika” oktatást.
Havonta egyszer legyen kreatív foglalkozás aminek kézzelfogható eredményét látják a diákok. Pl. kézműves foglalkozás, lakásdísztárgy készítés, PC összeszerelés- javítás, főzés- sütés, kerékpár karbantartás stb. Ehhez nem kell pedagógus. Lehet szülő, vagy meghívott foglalkozás vezető.
8. Minden tanterembe kell egy digitális tábla, wifi elérhetőség.
Iskolánként min. 2 db. multi funkciós eszköz is szükséges hagyományos feladatokra ( nyomtatás, fénymásolás) és lap, kép olvasásra. Internet kimaradás esetére biztosítani kell az iskolai hálózaton át a lementett helyi tudásanyag elérését. Ezek az eszközök és a hálózat többnyire már rendelkezésre állnak.
9. A digitális iskolában a digitalizált irodalmi művek olvasásával, meghallgatásával, az elektronikus szótárak (értelmező, helyesírás, szinonim, szólás, lexikonok) segítségével fejleszteni kell a választékos magyar nyelv tudást, idegen nyelv tanulást.
10. A hatékony oktatás révén remélhetőleg több szabadidő és kedv marad tanulásra, sportra, művészeti foglalkozásra, külön órákra, szakkörökre. Családra, barátokra!
( BSB legyen egy új műfaj: Brain Storming Blog )
Utolsó kommentek